Rupnikova linija

Od utrdbe do utrdbe po Rupnikovi liniji.

Rupnikova linija na Zaplani je tematska učna pot, ki nas popelje mimo več dobro ohranjenih bunkerjev zgrajenih med leti 1937 in 1941. Zgradili so jih za obrambo pred vdorom italijanskih sil, ki so sicer v tistem času že zasedale velik del slovenskega zahodnega ozemlja. Obrambna linija je dobila svoje ime po Leonu Rupniku, generalu, ki je vodil gradbena dela.

Zgodovina in zanimivosti:

To območje je imelo velik vojaški pomen že za časa rimske dobe, saj nas pot vodi mimo ostankov Rimskega obrambnega zidu, Claustre Alpium Iuliarum. Obe obrambni liniji sta doživeli podoben konec.

Rimljanom je zaporo sicer uspelo zgraditi, a ni nikoli služila svojemu namenu, to je zaustavitvi prodora vzhodnih barbarskih ljudstev na rimsko ozemlje. Po drugi strani je bila prizorišče številnih spopadov med rimskimi cesarji, od katerih je najbolj znana bitka med Teodozijem in uzurpatorjem Evgenijem pri reki Frigidus blizu Vipave.

Tudi Rupnikova linija ni izpolnila svojega namena. Ob začetku vojne velik del linije ni bil usposobljen za učinkovito obrambo, saj večina bunkerjev ni bila oborožena ali opremljena z zahtevnejšo vojaško opremo. Ko je leta 1941 nemška vojska napadla tedanjo Jugoslavijo, je grozilo, da bodo branitelji na liniji obkoljeni, zato so zapustili svoje položaje. Tako se je italijanska vojska povsem neovirano sprehodila mimo sicer mogočne obrambne črte, ki jo je gradilo tudi do 60.000 vojakov in civilistov hkrati.

Zahtevnost in oprema

Gre za lahko označeno pot. Izlet je primeren za otroke stare 3 leta ali več. Gremo mimo več zanimivih učnih tabel, ki nas poučijo o Rupnikovi liniji, njenem namenu, gradnji in o njenem načrtovanju. Več bunkerjev si lahko ogledamo tudi od znotraj, saj so ostali več ali manj nepoškodovani vse do danes. Na poti je urejenih pet zdravilnih energetskih točk. Gre za lahko označeno pot, za katero potrebujemo običajno pohodniško opremo.

Višina in čas

Izhodišče: 551 m

Najvišja točka na poti: 653 m

Skupna višinska razlika: 138 m

Kako do izhodišča?

Po avtocesti se zapeljemo do Vrhnike. Na prvem semaforju zavijemo levo proti centru mesta. Te ceste se nato držimo približno pet kilometrov, ko zavijemo desno proti Strmici (1 km). Po cesti se zapeljemo skozi vas Strmico in ko pridemo višje nad hišami v gozdu do križišča nadaljujemo desno. Te ceste se sedaj držimo naravnost do gostilne Mesec na Jerinovem griču na Zaplani, kjer parkiramo na ustreznem mestu.

Vzpon:

Gremo čez parkirišče gostilne Mesec in se povzpnemo po kratkih stopnicah za dekorativnim vodnjakom na cesto. Tu nadaljujemo levo. Ceste se držimo nekaj deset metrov, ko opazimo zelen smerokaz Rupnikove linije, ki nas vodi levo na pešpot. Hodimo ob desnem robu travnika, kjer lahko opazimo ostanke Rimskega obrambnega zidu. Pot nas pripelje do velike učne table, klopi in prve zdravilne energetske točke. Tu se pot obrne levo in nas vodi zložno v gozd.

V nadaljevanju se povsem položi in nas pripelje do naslednje učne table poleg ostankov bunkerja, ki ga je ob začetku okupacije porušila italijanska vojska. Po kratkem grebenskem delu se spustimo na makadamsko cesto t. i. vojaško pot. Pripelje nas na razgleden pašnik, kjer se ob robu gozda nahaja naslednji bunker. Blizu so klopi, razgledna plošča in tri zdravilne energetske točke. Tu se odpre razgled na Javornike, Snežnik, Slivnico, Ljubljanski vrh in ostale vrhove Menišije. Deloma se vidi zahodni rob Ljubljanskega barja in Krimsko pogorje. Ob robu gozda se spustimo do dna pašnika, ker nadaljujemo naravnost v gozd. Tu naletimo na naslednjo učno tablo, na dva dobro ohranjena bunkerja in energetsko točko.

Pot nas vodi mimo levega bunkerja navzdol. Po krajšem spustu nas smerokaz usmeri desno k naslednji učni tabli in bunkerju. Tu nadaljujemo desno naprej po kolovozu skozi gozd. Pot se zložno spušča in nas hitro pripelje do razpotja, kjer se držimo levo. V nekaj minutah se spustimo do asfaltirane ceste, po kateri se vrnemo na izhodišča. Vodi nas mimo Napoleonovega vodnjaka, ki so ga po pripovedovanju domačinov zgradili za potrebe francoskih vojakov, ki so kasneje zasedli Ljubljano. Do izgraditve vodovoda je bil edini vir pitne vode na tem območju, saj nikoli ne presahne.

Spust:

Na izhodišče nas pripelje krožna pot.

Povezava do gps sledi: GPS sled

Povezava do panorame: panorama

Planinske izlete pripravlja Matej Poljanec, urednik spletne strani vnaravi.si.